Dziękujemy! Rejestracja zakończona pomyślnie.
Skorzystaj z linku z wysłanego e-mailem na adres
Moskwa na anglojęzycznej mapie Rosji - Sputnik Polska
Świat
Aktualne wiadomości ze świata. Poznaj najnowsze informacje o wydarzeniach międzynarodowych. Znajdziesz u nas aktualności dnia, ciekawe fakty, newsy, relacje na żywo.

Do czego może doprowadzić pochłanianie garściami suplementów

Subskrybuj nas na
Nadmiar witamin jest nie mniej poważnym problemem niż ich niedobór. Dlaczego trzeba unikać hiperwitaminozy, powiedział w rozmowie ze Sputnikiem Aleksiej Bezsmertny, alergolog i immunolog, prowadzący rosyjskiego kanału telewizyjnego Pjatnica.

Próbując wzmocnić układ odpornościowy, ludzie kupują i zażywają w dużych ilościach multiwitaminy. Jednak – zdaniem Bezsmertnego - nie ma takiej potrzeby, jeśli już sięgamy po świeże warzywa, owoce i wysokiej jakości produkty.

„W cywilizowanym społeczeństwie, w normalnym kraju, z dobrą żywnością, nie może brakować witamin. Wszystkie są na naszym stole. Jedynymi wyjątkami są preparaty z jodem w przypadku niektórych regionów oraz witamina D dla dzieci poniżej trzeciego roku życia, którą należy dostarczać z zewnątrz. Co więcej, od kilku lat uważa się, że przyjmowanie multiwitamin jest nie tylko niezdrowe, ale także niebezpieczne” - powiedział lekarz.

Walentynki - Sputnik Polska
Społeczeństwo
Kilka nanogramów i cud: najbardziej korzystna dla serca witamina
Bezsmertny podkreślił, że zamiłowanie do kompleksów witaminowych może prowadzić do hiperwitaminozy, która często jest groźniejsza niż niedobór witamin.

Hiperwitaminoza witaminy D lub witaminy A jest dość niebezpieczna dla zdrowia. Co więcej, wiele multiwitamin jest zarejestrowanych jako suplementy diety, a nie leki. Jednak - według statystyk - dwie czwarte toksycznych uszkodzeń wątroby może być związane ze stosowaniem suplementów diety, które tak naprawdę nie są certyfikowane - dodał.

Jak powiedział, nadmiar witamin, podobnie jak ich niedobór, nie wpływa radykalnie na układ odpornościowy, ale – zwłaszcza hiperwitaminoza - na ogólny stan zdrowia.

Oznaki hiperwitaminozy są raczej niewyraźne, więc często trudno stwierdzić, co się dzieje z daną osobą.

„To nudności, ospałość, zmęczenie, zmniejszenie objętości wydalanego moczu, w tym przy hiperwitaminozie D dochodzą wymioty, czyli wszystkie oznaki zatrucia. Osiągnięcie takiej intoksykacji jest raczej trudne. Ale osoby, które jedzą witaminy garściami, mogą trafić na oddział toksykologiczny” - ostrzegł Aleksiej Bezsmertny.

Aktualności
0
Od najnowszychOd najstarszych
loader
Aby wziąć udział w dyskusji,
zaloguj się lub zarejestruj się
loader
Czaty
Заголовок открываемого материала