Dziękujemy! Rejestracja zakończona pomyślnie.
Skorzystaj z linku z wysłanego e-mailem na adres
komputer - Sputnik Polska, 1920
Piszą dla nas
Opinie i analizy najważniejszych wydarzeń z Polski i ze świata. Czytaj komentarze ekspertów na tematy gospodarcze, polityczne i społeczne na stronie Sputnika.

„Ładny atak” raz poproszę!

TVP - Sputnik Polska, 1920, 07.01.2022
Subskrybuj nas na
Z kolejnych wiadomości ujawnionych w tzw. aferze mailowej wynika m.in, że doradca premiera Morawieckiego miał zamawiać u decydentów z TVP materiały krytykujące sędziów, orzekających w sprawie szefa rządu. Członkowie Rady Programowej TVP apelują o karę i odwołanie Jacka Kurskiego za złamanie ustawy medialnej.
Zasiadający w Radzie Programowej TVP Iwona Śledzińska-Katarasińska, Joanna Scheuring-Wielgus, Janusz Daszczyński i Krzysztof Luft wysłali w środę 5 stycznia pisma do Krzysztofa Czabańskiego, szefa Rady Mediów Narodowych, i Witolda Kołodziejskiego, szefa Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Domagają się ukarania mediów publicznych za złamanie ustawy, a także odwołania Jacka Kurskiego ze stanowiska. Uważają, że TVP wypełniała rządowe instrukcje, a ujawnione na kanale Poufna Rozmowa maile mają być na to dowodem.

Przypadek, fejk albo spam

We wtorek 4 stycznia do mediów społecznościowych trafił kolejny e-mail, pochodzący rzekomo ze skrzynki Michała Dworczyka. Nadawcą jest Mariusz Chłopik, nieformalny doradca premiera Mateusza Morawieckiego. Miał 27 września 2018 r. zwrócić się do Jacka Kurskiego oraz jego podwładnego (Jarosława Olechowskiego, szefa Telewizyjnej Agencji Informacyjnej):
„Po rozmowach mamy prośbę, by jutro TVP bardzo ładnie zaatakowało te osoby, które taki wyrok wydały i w ogóle warszawski sąd apelacyjny według topowych kancelarii w Warszawie to stajnia augiasza” – treść rzekomo ujawnionego maila cytuje m.in. „Rz”.
Jarosław Olechowski zaprzecza, chociaż rzeczywiście w wieczornym wydaniu „Wiadomości” miał pojawić się 3-minutowy materiał, powielający tezy i cytaty z maila.
https://publish.twitter.com/?query=https%3A%2F%2Ftwitter.com%2FOlechowskiJarek%2Fstatus%2F1478382248793681920&widget=Tweet
O jaki wyrok chodzi? Sąd nakazał Mateuszowi Morawieckiemu zamieszczenie w TVN i TVP Info sprostowania jego wypowiedzi z wiecu wyborczego w Świebodzinie. Premier miał powiedzieć, że za swoich rządów politycy PO i PSL mówili „budujmy mosty i drogi, a nie politykę”, tymczasem „nie było ani dróg, ani mostów”. W I instancji pozywający go w trybie wyborczym przedstawiciele PO przegrali, ale wygrali w apelacji. W TVP wyemitowano zatem niby przypadkiem materiał krytyczny wobec Sądu Apelacyjnego w Warszawie.

Będzie pięknie!

W środę 5 stycznia, dzień po ujawnieniu tej wiadomości, na kanale Poufna Rozmowa miały ukazać się maile z marca 2019. O sprawie piszą m.in.Wirtualne Media.
4 marca 3 lata temu Mariusz Chłopik kazał Tomaszowi Matyni (szefowi CIR) zadzwonić do Jarosława Olechowskiego, a Michałowi Dworczykowi – do Jacka Kurskiego. Nie wiadomo jednak, w jakiej sprawie. Upubliczniono jedynie lakoniczne komunikaty:
„Nie wiem jak Olechowski ale Kurski wczoraj przysięgał że będzie pięknie - rozmawiałem z nim jeszcze raz wczoraj wieczorem…” - miała brzmieć odpowiedź Dworczyka, zaś Matynia miał zapewnić: „Rozmawiałem z Olechowskim. Potwierdził ustalenia, mają działać, Info, wiadomości, itd.”.

Kto pęka na robocie?

Kolejna ujawniona wiadomość na „zlecenie” dotyczyć miała ponownego zatrudnienia w TVP Piotra Kudzi, który od połowy 2017 roku do końca października 2018 roku był szefem „Teleexpressu”, miał też pracować w TAI. „Wirtualne Media” podają, że zwolnić miał go sam Olechowski, jednak naciski polityków pomogły z powrotem zatrudnić go w TVP.
W liście do Krzysztofa Czabańskiego autorzy, członkowie Rady Programowej piszą: „W związku z ujawnianymi w mediach e-mailami, wysyłanymi przez pracowników Kancelarii Prezesa Rady Ministrów do osób z kierownictwa Telewizji Polskiej, zwracamy się do Pana przewodniczącego z prośbą o podjęcie pilnych działań, które wyeliminują skandaliczne wpływy decydenta politycznego na treści programowe. Tego typu ręczne sterowanie, w dodatku o obrzydliwym moralnie wydźwięku, nie jest znane współczesnemu dziennikarstwu. Z e-maili tych wyłania się ponura wizja stacji sterowanej wprost z centralnego ośrodka władzy państwowej. (…) Ta sytuacja świadczy o całkowitym zatarciu granicy pomiędzy władzą polityczną a telewizją publiczną (…)”.
Opinia autora może być niezgodna ze stanowiskiem redakcji.
Sputnik jest już w Telegramie! Dołącz do naszego kanału i jako pierwszy otrzymuj ciekawe informacje o tym, co się dzieje na świecie! Więcej na temat możliwości aplikacji Telegram tutaj.
Aktualności
0
Od najnowszychOd najstarszych
loader
Aby wziąć udział w dyskusji,
zaloguj się lub zarejestruj się
loader
Czaty
Заголовок открываемого материала