07:11 21 Wrzesień 2017
Warszawa+ 11°C
Moskwa+ 9°C
Na żywo
    Samochód TVP

    TVP kłamie - twierdzi Reuters

    © AP Photo/ Czarek Sokolowski
    Opinie
    Krótki link
    Dawid Blum
    137621111

    Raport Reuters Institute dotyczący polskiego rynku medialnego jest miażdżący dla polskich mediów publicznych. Szczególnie mocno krytykowana jest TVP pod wodzą Jacka Kurskiego: „to fabryka rządowych fake newsów".

    Samochód TVP
    © AP Photo/ Czarek Sokolowski
    Grzegorz Piechota z Harvard Business School przygotował raport o ostatnich zmianach na polskim rynku medialnym dla Reuters Institute for the Study of Journalism. I niestety, wygląda na to, że w polskich mediach nastąpiła bardzo niedobra zmiana. Szczególnie odnosi się to do telewizji publicznej, kierowanej przez Jacka Kurskiego.

    Pomimo społecznych protestów w 2016 r. partia PiS wprowadziła nowe prawo dotyczące mediów publicznych. W wyniku tego rząd przejął całkowitą kontrolę nad państwowymi nadawcami i przeprowadził tam czystkę wśród dziennikarzy pracujących w newsroomach — twierdzi ekspert. 

    — „W sumie pracę straciło ponad 230 zatrudnionych, część z nich w drodze zwolnień, część odeszła sama w proteście przeciwko nowej linii mediów publicznych. Radykalne zmiany w programach informacyjnych tych nadawców spowodowały, że stały się one fabrykami rządowych fake newsów".

    Te wszystkie machinacje wokół linii programowej telewizji sprawiły, że w 2016 straciła rekordowo wielu widzów — około 10 procent. Najwięcej osób w grupie wiekowej od 16 do 49 lat powiedziało „żegnam!" TVP Kurskiego. Raport nie zdążył jeszcze uwzględnić kolejnych medialnych apetytów ekipy Szydło: „misyjna" TVP stanie się jeszcze bardziej misyjna. Właśnie wprowadzono 5 nowych programów o wymowie stricte katolickiej. Widać rząd planuje pozyskanie dotychczasowych widzów TV Trwam toruńskiego redemptorysty. PiS-owi jak wiadomo marzy się również repolonizacja mediów na rynku, będąca uderzeniem w niemieckie koncerny.

    Piechota dostrzega też zmiany w finansowaniu reklam państwowych spółek w prasie — na przykładzie „Gazety Wyborczej", którą od większości reklam odcięto, można wysnuć wniosek, że rząd PiS stara się w ten sposób ukarać te tytuły, które są mu nieprzychylne.

    Władimir Putin
    © Sputnik. Władimir Rodionow
    Wszystkie te działania rządu wokół mediów zaskutkowały realnym odpływem wielu widzów do internetu (to tam narodził się zresztą fenomen „Ucha prezesa", serialu ukazującego władze PiS w krzywym zwierciadle).

    Badania na potrzeby raportu Reutersa prowadzono w 36 krajach. Przebadano 70 tysięcy odbiorców prasy, telewizji, radia praz internetu.

    Poglądy autora mogą być niezgodne ze stanowiskiem redakcji.

    Zobacz również:

    Szydło tłumaczy się z Auschwitz
    Polityka na trumnach. Kompromitacja Szydło w Auschwitz
    „Głęboko żałuję, że cię nie wywaliłem" - Waszczykowski listy pisze
    PiSowska antyeuropejskość to przede wszystkim propaganda
    Tagi:
    Reuters, TVP, Polska
    Standardy społecznościDyskusja
    Komentarz przez FacebookKomentarz przez Sputnik
    • Komentarz