15:51 07 Lipiec 2020
Świat
Krótki link
49830
Subskrybuj nas na

Redaktor naczelna RT Margarita Simonian skomentowała wypowiedź Dyrektora Wywiadu Narodowego Stanów Zjednoczonych Jamesa Clappera, który stwierdził, że działalność rosyjskiego kanału jest wymierzona w USA.

Mateusz Kijowski, lider Komitetu Obrony Demokracji
© AP Photo / Alik Keplicz
Clapper podczas czwartkowych przesłuchań w amerykańskim Senacie powiedział, że „jest głęboko zaniepokojony” działalnością RT. Jego zdaniem rosyjski kanał „bardzo aktywnie promuje określony punkt widzenia, lekceważąc nasz system, posądzając (USA) o obłudę odnośnie praw człowieka i tym podobne”. Wskazał też na rozpowszechnianie „dezinformacji” i „korzystanie z sieci społecznościowych” jako innych rodzajów działalności informacyjnej Rosji skierowanej przeciwko USA. Nie poparł jednak swoich słów dowodami.

— Dyrektor Wywiadu Narodowego powiedział, że RT osłabia amerykański system, opowiadając jedynie o tym, co się dzieje w jego kraju – oceniła Simonian.

Su-33 na pokładzie Admirała Kuzniecowa
Website Dover-Marina.com
W ostatnim czasie rosyjscy dziennikarze są atakowi zarówno przez amerykańskie środki masowego przekazu, jak i urzędników. Przede wszystkim gazeta „The Washington Post” oskarżyła Sputnik i RT o wrogość oraz rozpowszechnianie „dezinformacji”. Dziennik musiał jednak przyznać, że nie może potwierdzić wiarygodności zawartych w materiale informacji. 

Ponadto temat wojny informacyjnej w rosyjskich mediach dość często jest podnoszony w krajach europejskich. W listopadzie Parlament Europejski przyjął rezolucję ws. informacyjnego przeciwdziałania rosyjskim mediom. Tego samego dnia ekspert z ośrodka badawczego Henry Jackson Society przy brytyjskim parlamencie Andrew Foksall przedstawił raport, w którym była mowa o konieczności rozpatrzenia przez krajowy wymiar sprawiedliwości kwestii kontaktów Brytyjczyków z rosyjskimi mediami lub przedstawicielami władz Rosji.

Rezolucja „Strategiczne komunikacje EU jako przeciwdziałanie propagandzie stron trzecich” stwierdza, że Rosja rzekomo zapewnia wsparcie finansowe opozycyjnym partiom politycznym i organizacjom w krajach członkowskich Unii Europejskiej, a także wykorzystuje czynnik dwustronnych międzypaństwowych stosunków „w celu podzielenia członków społeczności”. Jako główne zagrożenia informacyjne wymieniono agencję Sputnik, stację telewizyjną RT, fundusz „Rosyjski Świat” i podległą rosyjskiemu Ministerstwu Spraw Zagranicznych Federalną Agencję „Rossotrudniczestwo”. Wiele propozycji zawartych w tym dokumencie oscyluje wokół wprowadzenia cenzury wobec rosyjskich mediów.

Spośród 691 posłów, którzy uczestniczyli w głosowaniu, za przyjęciem dokumentu głosowało 304, przeciw – 179, 208 wstrzymało się od głosu.

Prezydent Rosji Władimir Putin, komentując przyjęcie rezolucji, pogratulował dziennikarzom RT i Sputnika owocnej pracy. Jego zdaniem dokument świadczy o wyraźnej degradacji obrazu demokracji w zachodnim społeczeństwie. Rosyjski przywódca liczy jednak na triumf zdrowego rozsądku i ma nadzieję, że wobec rosyjskich mediów nie zostaną wprowadzone żadne ograniczenia.

Zobacz również:

Ambasador Japonii został czasowo odwołany z Korei Płd.
Koleje Łotewskie zapłacą grzywnę za informowanie pasażerów w języku rosyjskim
Syryjski minister: Idlib „kolejnym gorącym punktem” po wyzwoleniu Aleppo
Tagi:
RT, Sputnik, James R. Clapper, Margarita Simonian, USA, Rosja
Standardy społecznościDyskusja
Komentarz przez SputnikKomentarz przez Facebook
  • Komentarz