11:09 07 Sierpień 2020
Świat
Krótki link
8118
Subskrybuj nas na

Facebook ogłosił plany przyznania specjalnej etykietki mediom, które uważa za kontrolowane przez państwo. Specjalne oznaczenie mają mieć m. in. profile rosyjskiego Sputnik News, chińskiego Xinhua News i irańskiej Press TV.

W wywiadzie z 4 czerwca szef polityki bezpieczeństwa cybernetycznego na Facebooku Nathaniel Gleicher stwierdził, że firma z Kalifornii zacznie oznaczać „zagraniczne media kontrolowane przez państwo”, takie jak rosyjski Sputnik News, chiński Xinhua News i irański Press TV.

Dajemy tym wydawcom większą przejrzystość, ponieważ łączą one wpływ organizacji medialnej ze strategicznym wsparciem ze strony państwa. Uważamy, że ludzie powinni wiedzieć, czy czytają wiadomości z wydawnictwa, być może znajdującego się pod wpływem rządu - wyjaśnił Gleicher.

Logotyp sieci społecznościowej Facebook na tle rosyjskiej flagi
© Sputnik . Natalia Seliverstova
Ale dlaczego Facebook woli ignorować duże amerykańskie media, z których większość jest kontrolowana przez korporacje i osoby prywatne, mające własny program lub przynależność polityczną?

Sputnik przeanalizował duże amerykańskie korporacje medialne i ich relacje z kręgami politycznymi i gospodarczymi.

CNN

Na swojej stronie internetowej CNN z dumą przedstawia się następująco: „Jesteśmy poszukiwaczami prawdy i gawędziarzami. Jesteśmy dziennikarzami, projektantami i technologami, których łączy misja informowania, angażowania i poszerzania możliwości świata”.

Firma CNN została założona przez biznesmena z Atlanty, Teda Turnera. W październiku 2016 roku, zaledwie kilka tygodni przed wyborami prezydenckimi, wyraził on silne poparcie Hillary Clinton.

Turner napisał: „Hillary jest zdecydowanie najlepszym przykładem lidera. Pierwsza dama Michelle Obama nie mogła powiedzieć lepiej: „Hillary Clinton jest najbardziej kompetentną osobą do rządzenia tym krajem”. Wybór Hillary Clinton na 45. prezydenta USA jest rozważnym aktem nie tylko dla współczesnych, ale również dla przyszłych pokoleń”.

Turner, obecnie 81-letni, sprzedał w 2018 roku swoje imperium Time Warner (do którego należy również HBO), gigantowi telekomunikacyjnemu AT&T za 85 miliardów dolarów.

Donald Trump był przeciwny tej fuzji, mówiąc, że „elita rządząca” mediów pracowała nad stłumieniem głosów jego zwolenników.

CNN nadaje także kilka programów informacyjnych na całym świecie we współpracy z lokalnymi firmami, takimi jak CNN Indonesia, „w całości przynależącą PT Trans Media, która licencjonuje markę CNN” i CNN Türk, które ma podobną umowę z Demiroren Group.

PT Trans Media kieruje Hairul Tanjung, miliarder, który pełnił funkcję ministra w rządzie Indonezji w 2014 roku.

W 2018 roku Demiroren Group kupiła CNN Türk i popularną turecką gazetę „Hurriyet”. Kiedy Reuters opisał umowę, napisał:

„Turecka firma Demiroren Holding, która nie jest notowana na giełdzie i wspiera prezydenta Tayyipa Erdogana, zgodziła się nabyć szanowaną gazetę "Hurriyet" i firmę nadawczą CNN Türk, co według nienazwanego wysokiego urzędnika oznaczało porozumienie, które może dodatkowo wzmocnić wsparcie rządu ze strony mediów.”

Washington Post

„The Washington Post” jest nadal znany jako wydawca, którego reporterzy - Bob Woodward i Karl Bernstein - jako pierwsi nagłośnili skandal Watergate, który spowodował upadek prezydenta USA Richarda Nixona w latach siedemdziesiątych XX wieku.

Jeff Bezos, założyciel Amazona, kupił „The Washington Post” w 2013 roku za 250 milionów dolarów od rodziny Graham, która zarządzała firmą od dziesięcioleci.

W czerwcu 2016 roku „Forbes” poinformował, że Donald Trump, wówczas republikański kandydat na prezydenta, oskarżył Bezosa o wykorzystanie „Washington Post” do uzyskania ulg podatkowych dla Amazona i do nasyłania dziennikarzy na szukanie haków na Trumpa. Bezos zaprzeczył tym zarzutom.

Od czasu, gdy Trump został prezydentem, jest zaangażowany w spór z Bezosem, o którym wielokrotnie dyskutowano w przestrzeni publicznej.

New York Times

Historycznie „New York Times” był własnością rodziny Sulzbergerów, a Arthur Oaks Sulzberger Jr. jest obecnym prezesem firmy.

W 1967 roku firma była notowana na nowojorskiej giełdzie papierów wartościowych, chociaż większość akcji pozostała w rękach rodziny Sulzbergerów.

W 2015 roku amerykański konserwatywny portal Washington Free Beacon stwierdził, że Fundacja Clintonów przekazała w 2008 roku 100 000 dolarów na cele charytatywne Fundacji New York Times, a tego samego roku gazeta wsparła ją w demokratycznych wyborach podstawowych na mandat senacki, które ostatecznie wygrała.

W 2016 roku magazyn „Forbes” wskazał, że gazeta „The New York Times” opublikowała artykuł, krytykujący władzę miliarderów nad mediami, ale zapomniała wspomnieć meksykańskiego potentata Carlosa Slima, który jest właścicielem 17 procent akcji gazety.

Z „The New York Times” są także związani Aman Bhutani, dyrektor generalny GoDaddy, John W. Rogers, członek zarządu McDonald's i Nike oraz Mark Thompson, były dyrektor BBC.

Fox News

Rupert Murdoch założył Fox News w 1996 roku i zatrudnił Rogera Islesa, byłego pisarza i konsultanta medialnego Richarda Nixona, jako dyrektora.

Pod przywództwem Islesa sieć telewizyjna rozwijała się gwałtownie, wykorzystując blask i sensację przy emisji wiadomości, a także patriotyczny apel do konserwatystów i republikanów, przytłoczonych poczuciem liberalnej stronniczości ze strony CNN, NBC i CBS.

Gabriel Sherman w swojej książce „The Loudest Voice In The Room” (na podstawie której nakręcono wielokrotnie nagradzany serial dramatyczny poświęcony Rogerowi Islesowi, z udziałem Russella Crowe) napisał, że Isles celowo wprowadza w błąd programem informacyjnym, a do swoich programów telewizyjnych wybiera tylko konserwatywnych ekspertów.

Islesowi zarzuca się także udzielenie pomocy Donaldowi Trumpowi w nominacji na kandydata, a następnie w samych wyborach prezydenckich, dzięki aktywnemu wsparciu Fox News.

Islesowi zarzucono później molestowanie seksualne i wykorzystywanie kobiet, w tym prezenterki Gretchen Carlson. Roger Isles Zmarł w 2017 roku, nie doczekując oficjalnego oskarżenia.

Islesa zastąpiła Suzanne Scott, która popadła w ogromne tarapaty z powodu Trumpa, który ostro skrytykował kanał i przy każdej okazji próbował przekonać jego zwolenników do nowego konkurenta - One America News Network (OANN).

ABC News

W 1995 roku firma macierzysta ABC News została zakupiona przez korporację Walt Disney za 19 miliardów dolarów.

Według Open Secrets w 2020 roku Disney przekazał Demokratom około 3 milionów dolarów, a Republikanom około 1 miliona dolarów, podczas gdy w 2002 roku firma przekazała obu partiom po około 700 tysięcy dolarów amerykańskich.

Michael Eisner, który kupił ABC News i jej stabilnych partnerów, został zastąpiony przez dyrektora generalnego Disneya Roberta Igera, który w lutym tego roku przekazał stanowisko dyrektora Bobowi Chapeckowi.

W zeszłym roku, reklamując swoje wspomnienia na festiwalu książek, Iger powiedział w wywiadzie: „Brak współpracy, brak komunikacji i brak zaufania w naszym rządzie federalnym są przerażające. Wierzę we władze lokalne, ponieważ nie jestem pewien, czy można coś zrobić na szczeblu krajowym”.

Bloomberg

Korporacja dostarczająca przede wszystkim wiadomości finansowe, należy do swojego założyciela, Michaela Bloomberga, którego imieniem została nazwana. Wcześniej ubiegał się on o urząd prezydenta USA.

Bloomberg, który ma dziś 78 lat, był oficjalnie członkiem Partii Demokratycznej do 2001 roku, kiedy to dołączył do Partii Republikańskiej i został wybrany burmistrzem Nowego Jorku, zastępując Rudiego Giulianiego.

Opuścił Partię Republikańską w 2007 roku, a dwa lata później został ponownie wybrany jako niezależny kandydat.

W zeszłym roku ponownie dołączył do Partii Demokratycznej i ogłosił zamiar startu w wyścigu o fotel prezydenta z ramienia partii, finansując kampanię z ogromnej osobistej fortuny.

Po tym, jak stało się jasne, że nie był w stanie pokonać Joe Bidena w nominacji, Bloomberg przekazał darowiznę 18 milionów dolarów dla Narodowego Komitetu Partii Demokratycznej.

Zobacz również:

Współzałożyciel Apple: Usuńcie swoje konta w Facebooku (wideo)
Facebook doda „etykietę” rosyjskim stronom. Ekspert: Jeśli oznaczać media państwowe, to wszystkie
Tagi:
RT, Sputnik, sieci społecznościowe, media
Standardy społecznościDyskusja
Komentarz przez SputnikKomentarz przez Facebook
  • Komentarz